GENESIS (II). 1971: Es consolida la personalitat de l’era “Gabriel”
GENESIS (II). 1971: Es consolida la personalitat de l’era “Gabriel”
per Carles Bujosa
Després de la partida d’Anthony Phillips i John Mayhew, apareix l’any 1971 el tercer disc de Genesis: “Nursery Crime” . Aquest serà el primer àlbum que reunirà els membres de l’era “Gabriel” que s’allargarà fins a 1975: Peter Gabriel (veu i flauta), Steve Hackett (guitarres), Tony Banks (teclats i guitarra de 12 cordes), Mike Rutherford (baix i guitarra de 12 cordes) i Phil Collins (bateria).
Encara que, en termes de producció, Nursery Cryme no presenta un so tan “net” com els àlbums posteriors (la majoria de les cançons estaven gravades solament en 8 canals), va representar un gran progrés del grup respecte al seu treball anterior, abandonant parcialment el so fonamentalment acústic de Trespass i submergint el grup dins d’una nova era.
Malgrat que encara podem trobar l’estil folk característic de “Trespass” a cançons com “Harlequin” i “For Absent Friends“, apareix un so més progressiu que es pot atribuir a tres elements principals:
- Poderosos solos dela guitarra principal de Hackett a cançons com “The Musical Box“, “The Return of the Giant Hogweed” i “The Fountain Of Salmacis“.
- Solos de piano elèctric de Banks doblant la guitarra a cançons com “The Musical Box” i la introducció de “The Return of the Giant Hogweed“, junt amb la utilització de l’efecte “tres violins” del mellotrón Mark II que va comprar a King Crimson, que crea un gran efecte a “The Fountain of Salmacis” i “Seven Stones“.
- La utilització al baix de Rutherford d’una pedalera electrònica Dewtron , responsable, en part, de l’inigualable energia que emana de “Harold The Barrel“.
“The musical box” constitueix, sense dubte, un dels temes més emblemàtics de Genesis, composició estrella d’aquest àlbum “.
La cançó toca els temes de la mort, la reencarnació i la luxúria, transcorre a l’Anglaterra victoriana i explica la història de dos nens petits en una casa rural.
“… un bell matí de primavera, Henry Hamilton-Smythe minor, de vuit anys d’edat, i Cynthia Jane De Blaise-William, de nou, jugaven plàcidament al croquet. Aleshores, amb el més dolcíssim somrís, Cyntia va alçar el seu mall i amb tota la gràcia del món arrebassà el cap de Henry… Al cap de dues setmanes, la Cynthia trobà el més preciat tresor de Henry: una capseta de música. Quan l’obrí, amb les primeres notes de la canço de bressol “Old king Cole“, es materialitzà l’esperit de Henry que, lentament, anava sorgint de la capsa. L’esperit del nin cossificat, començà a envellir a una velocitat vertiginosa i aquell cos que ja només encapsava l’anima i els ulls de l’infant, començà a manifestar cap a Cyntia la luxuria i el desig de tota una vida…. La mainadera, alertada per l’enrenou va entrar brúscament a l’habitació i, tot llançant amb força la capseta de música cap a la criatura barbuda que, lascivament, ja acorralava la Cyntia , acabà definitivament amb la seva existència….”
“The Musical Box“, juntament amb la història introductòria recitada per Gabriel, va constituir un dels plats obligats als concerts entre els anys 1971 i 1974, fins que va ser desplaçada pel material de “The Lamb Lies Down on Broadway“. La cançó està construïda al voltant d’una successió de suaus seccions acústiques i de seccions extremadament fortes, amb l’inimitable energia vocal de Peter Gabriel que mai va poder ser emulada per Phill Collins a concerts d’èpoques posteriors.
A partir d’aquest àlbum, Genesis comença a definir la seva personalitat com a grup musical i passa a ser un dels grups de culte (encara que no de vendes) dels primers anys de la dècada dels 70.