
TOM WAITS (I). Els orígens d’un geni amb sabates brutes.
TOM WAITS (I). ELS ORÍGENS D’UN GENI AMB LES SABATES BRUTES
per Carles Bujosa.
Thomas Alan Waits va néixer el 9 de desembre de 1949 a Pomona (Califòrnia), dins d’un taxi (segons conten), a un petit suburbi de Los Angeles proper a la ciutat de Whittier el dia que es complia l’aniversari del bombardeig de Pearl Harbour.
Als 14 anys va deixar l’escola i aconseguí una feina a la cuina d’un petit restaurant italià, Napoleone’s Pizza House, on començarà a composar els seus primers temes. Cal destacar la referència explícita que farà a aquest lloc al seu segon disc.
Passat un temps Tom va deixar aquesta feina i començà a guanyar-se la vida exercint entre altres coses de cuiner, bomber, rentaplats o porter de club. És aquest últim treball que li va donar la seva primera oportunitat. Tom treballava de porter al club Heritage de San Diego, on de tant en tant pujava a l’escenari a tocar alguna cosa. És aquí on començà a cantar i poc després fundà el grup “The Systems”.
A finals dels anys seixanta, cansat de l’ambient de San Diego, es va ficar de ple dins de la vida nocturna de Los Angeles. Poc atret per les drogues, sí que es trobava molt a gust en companyia d’una ampolla d’alcohol i començà a passejar les seves borratxeres pels carrers de Los Angeles, com si d’un personatge d’alguna de les seves cançons es tractés.
Aquesta forma de vida va despertar en Tom la fascinació pels escriptors de la generació Beat com Jack Kerouac, William Burroughs, Allen Ginsberg o Charles Bukowski. Compartirà amb ells, a part de la seva passió pels excessos, una filosofia de vida que quedarà clarament reflectida a les seves cançons.
A poc a poc, Tom va anar conformant un repertori propi actuant a bars i tuguris que li proporcionaven els pocs diners que es gastava a les seves gresques nocturnes, i segons conten, ja es feien apostes sobre la matrícula del cotxe que l’atropellaria qualsevol dia, ja de matinada.
Després de passar una petita temporada vivint literalment al cotxe, li arribà la seva primera gran oportunitat quan el convidaren a participar a una de les vetllades per a principiants del Club Trobadour.
Herb Cohen, manager entre d’altres de Frank Zappa, va presenciar una de les seves actuacions i va quedar molt impressionat. Arrel d’aquesta experiència, i li va fer un contracte com a compositor, realitzant algunes gravacions per al segell de Frank Zappa, Bizarre Straight Records.
Aquests enregistraments contenen uns quants temes menors i maquetes d’algunes de les cançons que conformaran el seu primer àlbum, al costat d’altres temes inèdits molt recomanables com “Looks like I’m Up Shit Creek Again” o “I’m Your Late Night Evening Prostitute” . Aquests temes no havien de ser publicats, però contra la voluntat de Waits, varen veure la llum a principis dels anys noranta.
L’any 1972 es pot dir que comença la seva veritable trajectòria professional. Herb Cohen li va aconseguir un contracte amb Asylum Records, segell pel que gravaven, entre d’altres, The Eagles, Jackson Brown i Joni Mitchell.
L’any 1973 publica el seu primer àlbum, “Closing Time”, un disc tranquil i melòdic, amb influències de la música country. Aquest àlbum va ser rebut per la premsa musical americana amb elogis de la crítica tot i que la seva difusió va ser limitada. La revista “Rolling Stone” el va qualificar com “un àlbum de debut notable”.
Closing Time va arribar a un públic més ampli a través d’ versions d’alguns dels seus temes interpretats per artistes posteriors.
Cal destacar temes com “Ol ’55” ,
“Grapefruit Moon” ,
Martha, versionat posteriorment per Bette Midler,
o l’excel·lent tema que li dóna títol “Closing Time” .
L’àlbum va rebre bones critiques, però malgrat no ser un supervendes, va situar Tom Waits com un dels artistes més prometedors del moment.

