EL RACÓ DE LES OMBRES per Carles Bujosa

JETHRO TULL (III)

JETHRO TULL (III)

per Carles Bujosa. CARLES_BUJOSA


1970: Temps de gires, grans obres coven…
L’any 1970 va ser un any molt important per a Jethro Tull. La banda havia retornat després de les seves tres gires pels estats units durant 1969, donant suport a Led Zeppelin i Fleetwood Mac.
Ara tenien la seva primera gira pròpia als Estats Units, però els horaris pesats, els hotels de tercera classe tercera, el transport i els aliments en ruta s’estaven cobrant el seu peatge, i la salut dels membres de la banda ho acusava amb freqüència . El mateix Ian diu: “Vaig gaudir dels concerts però vaig odiar tota la resta i, tot plegat em va semblar una forma de vida terrible.. Cada gira era “la darrera”. El meu únic gaudi només el podia trobar escrivint, única ocupació que m’injectava algun significat dins d’una habitació d’hotel “.
I així és exactament com la major part del material per al nou àlbum va ser escrita: “Benefit”, llançat al maig de 1970, per a això es van reclamar els serveis del teclista i vell amic John Evans, i que, més endavant s’uniria a la banda.
L’àlbum, en combinació amb més les pesades gires varen provocar un gran avanç comercial de JethroTull als Estats Units i es va convertir en un èxit instantani, fins i tot més que el seu predecessor ‘Stand Up’.
L’àlbum s’allunya definitivament del blues (que no retrobarem fins fins a ‘Catfish Rising l’any 1991). Igual que a ‘Stand Up’ trobam al nou àlbum una mescla de cançons acústiques i de cançons de rock, però la principal novetat que cal destacar i que anirà constituint un signe d’identitat de la creativitat de l’Ian és la combinació de parts de rock elèctric amb d’altres més acústiques dins del mateix tema.
En referència a les lletres, trobam un avanç cap a una tendència més imaginativa i poètica. Entre els fans més puristes de Jethro Tull, “Benefit” es considerat com un bon àlbum però no com a una obra extraordinària. Crec que aquesta valoració no és del tot justa si tenim en compte el context i el grau de desenvolupament musical de la banda al moment en que va ser concebuda.
Podem afirmar, sense cap reserva que amb “Benefit” ens trobam al llindar tant musical com líricament parlant de la consolidació del vertader estil propi que trobarem a la primera “gran obra” i per a molts el veritable primer àlbum de Jethro Tull: “Aqualung”. Però no avancem aconteixements i anem a comentar breument els principal temes de l’àlbum “Benefit”

With You There To Help Me

Segons Greg Russo aquesta cançó és sobre Jennie Franks, una secretària del departament de publicitat de Chrysalis, amb qui Ian es casaria aquell mateix any. Les lletres reflecteixen la pressió del feixug calendari de gira i el seu desig d’estar a casa.

Alive And Well And Living In

Aquesta és un de les quatre grans cançons d’amor de l’àlbum, escrita per a Jenny (les altres són ” With You There To Help Me”, “To Cry You A Song” i “Inside”). En aquesta es presenta una Jenny sola a casa, mentre Ian és de gira, però desesperat per arribar a casa.

To Cry You A Song

A la cançó trobam un Ian en un vol de tornada a casa trobant-se amb tot tipus de problemes com no tenir suficients cigarrets, marejant-se a l’avió, i trobant-se retingut a duanes.

Inside

With You There to Help Me, Alive and Well and Livin’ In, To Cry You A Song i Inside podria ser vist com un conjunt de cançons dedicades a l’esposa d’Ian, Jenny.
Amb Inside trobam com una mena de final feliç. Així a, With You There to Help Me, Anderson es pregunta “Per què estic plorant, jo vull saber …” , a Alive and Well and Livin’ In: “.. si tenc ganes de plorar, ella hi és per escoltar…” , a To Cry You A Song “va baixar del cel a plorar una cançó”, i, finalment, a Inside trobam “assegut al racó sentint-me content, no tinc diners, però no puc estar trist, aquesta va ser la millor tassa de cafè que mai he pres, i no et preocupis per res…”

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *