EL RACÓ DE LES OMBRES per Carles Bujosa

FOCUS O LA ORIGINALITAT HOLANDESA DELS 70

FOCUS O LA ORIGINALITAT HOLANDESA DELS 70

CARLES_BUJOSA  per Carles Bujosa

L’any 1969, a Amsterdam, Thijs Van Leer, multiinstrumentista amb Formació clàssica, funda junt amb Hans Cleuver (bateria) i Martin Drensen (baix), El “Thijs Van Leer trio”. Junts varen dur a terme tota una sèrie d’actuacions basades en versions de temes d’altres bandes i amb composicions del propi Van Leer. Aquest mateix any, i per recomanació de Drensen, es va unir al trio el guitarrista Jan Akkerman, que, com Van Leer, procedia del món clàssic. Així tingué lloc el naixement de Focus.

El seu primer treball remunerat com a grup va ser bastant curiós: varen ser contractats com a músics (junt amb d’altres) per a treballar a la versió holandesa del famós musical “Hair”, molt de moda en aquella época.
Gràcies als diners recaptats es van poder permetre el finançament del seu primer álbum l’any 1970: “In and Out of Focus”. Tanmateix aquest disc no va arribar seduïr el públic, principalment a causa d’alguns dèficits musicals que, segons la crítica del moment, presentava.
Un any més tard, amb alguns canvis a la formació (Dresden i Cleuver van ser substituïts pel baixista Cyril Havermanns i el bateria Pierre Van der Linden, respectivament), apareix el seu segon àlbum, “Moving Waves”, on trobam el tema més conegut a tot arreu de Focus : “Hocus Pocus”, una peça al·lucinant on destaca la guitarra de pirotècnica d’Akkerman i els demencials “yodels” de Van Leer.
A continuación us present una versió en viu de “Hocus Pocus” al festival “Pinpop” de 1972 a Geleen, Holanda.

Sense cap dubte, “Hocus Pocus” és una de les cançons més estranyes que va ser capaç d’introduir-se aleshores dins de les llistes d’èxits nord-americanes, arribant a assolir al lloc número nou a la primavera de 1973, quan ja s’havia publicat el seu tercer àlbum, “Focus III”

Les composicions musicals de Focus es caracteritzen, essencialment, per la confluencia de diverses tipologies musicals. Així, trobem fàcilment clares influències de jazz, rock i de música medieval i renaixentista, aquestes dues darreres, especialment destacables al memorable àlbum “Hamburger Concerto” de 1974, del que, a continuació us present dues delicioses mostres:

Delitiae musicae

La Cathédrale de Strasbourg

L’any 1976, Akkerman abandona la banda per diferències musicals amb Van Leer, i continua la seva carrera com a solista.
Actualment Focus encara es troba en actiu, però amb una formació molt diferent i amb unes tendències cap un Pop de menys complexitat.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *